Section Header



Contac Us

Marie-Josée Hamel, Director

70 Laurier Avenue East
Room 130
Ottawa ON, Canada
K1N 6N5

Tel.: 613-562-5800 ext. 3471
Fax.: 613-562-5126

ccerbal@uOttawa.ca

Join us on Twitter:

Twitter #CCERBAL2012

Schedule

Live Webcast sessions  Interactive Session: www.distance.uottawa.ca/direct2.htm

JEUDI 26 AVRIL 2012 / THURSDAY, APRIL 26, 2012

8h00 – 8h30

INSCRIPTION ET PETIT-DÉJEUNER / REGISTRATION and BREAKFAST
Foyer du rez-de-chaussée / Main floor foyer
145 Jean-Jacques Lussier
Pavillon Lamoureux (LMX) / Lamoureux Hall (LMX)

SÉANCE PLÉNIÈRE / PLENARY SESSION (LMX 122)
 Interactive Session

8h30 – 9h40

OUVERTURE / OPENING:
 Marie-Josée Hamel, Directrice, CCERBAL / Director, CCERBAL

MOT DE BIENVENUE / WELCOME :
Richard Clément, Directeur de l’ILOB, Director of OLBI
Lucie Hotte, Vice-Doyenne à la recherche Faculté des arts, Vice-Dean of Research, Faculty of arts

***
CONFÉRENCIÈRE / SPEAKER :
Carol A. Chapelle (Iowa State, États-Unis)
Using mixed-methods research in technology-based innovation for language learning

COMMUNICATIONS INDIVIDUELLES / INDIVIDUAL PAPERS

9h45 – 10h15

Ai-ling Wang (LMX 106)
Investigation of Cross-Cultural Videoconferencing with American Students Experienced by College Students

Martin Beaudoin & Guillaume Cossette (LMX 121)
Cours de correction phonétique par Internet : une expérience avec l'application Lab de langues dans un environnement Moodle

Simon Collin (LMX 122)
Technologies et migration : quelle place des technologies pour l’intégration linguistique des immigrants ?

Ali Alshahrani (LMX 124)
The Influence of Using e-Portfolio on ESL Students' Writing Motivation and Performance

10h15 – 10h45

Cecilia Goria (LMX 106)
Using technology to Support Student-Led Language Teaching

Natalia Dankova (LMX 121)
Outil d’apprentissage en ligne : logiciel d’annotation de vidéos

Enrica Piccardo & col. (LMX 122)
Repenser la formation des maîtres aux TIC : défis et opportunités

Denis Liakin & col. (LMX 124)
Mobile Speech Recognition: A tool for Teaching Second Language Pronunciation

10h45 – 11h00

PAUSE CAFÉ – FOYER DU REZ-DE-CHAUSSÉE / COFFEE BREAK – MAIN FLOOR FOYER

11h00  –
11h30

Chantal Lafargue & Paula Kristmanson (LMX 106)
From Online to Face-to-Face: Insights on Promoting Interaction Via Computer-Mediated Communication

Hedy McGarrell & Roberto Alvira (LMX 121)
Innovation in Techniques for Teacher Commentary on EFL Writers’ Drafts

Victor D. O. Santos (LMX 122)
A Quasi-Synesthetic Approach to the Learning of Words and their Grammatical Features: The Effect of Colors, Voices and Pictures

Walcir Cardoso & Fernanda Soler Urzua (LMX 124)
Clickers and L2 Vocabulary Acquisition

TABLE RONDE / ROUND TABLE #1 (LMX 122)
 Interactive Session

11h30 – 12h30

Organisateur invité / Invited Organizer :
Thierry Karsenti

Participants invités / Invited participants :
Greg Kessler, François Mangenot & Francis Bangou

Modératrice / Mediator :
Marie-Josée Hamel

Formation des maîtres et formation continue en ALAO
Teacher and Lifelong Training in CALL

(Présentation bilingue / Bilingual Presentation)

12h30 – 14h00

DÉJEUNER / LUNCH
ENDROIT / LOCATION : RESTAURANT JAZZY RESTAURANT

Centre Universitaire / University Center

COMMUNICATIONS INDIVIDUELLES / INDIVIDUAL PAPERS – SYMPOSIUM #1

14h00 – 16h00

Hélène Knoerr et Alysse Weinberg (LMX 121)
Balados sur les stratégies d’écoute et de prise de notes pour les étudiants d’immersion en français au niveau universitaire : du design à l’évaluation des impacts

Jérémie Séror (LMX 121)
Screen Capture Technology: A Digital Window into Students' Writing Processes

Alysse Weinberg (LMX 121)
Élaboration d’activités technologiques dans le cadre de cours d’immersion en histoire à l’université

Learners Interactions at the computer
Interaction des apprenants à l’ordinateur (LMX 122)  Interactive Session

Organisatrice invitée / Invited Organizer Trude Heift (Simon Fraser University)
Interaction-based Research in CALL

Participants invités / Invited Participants 
Françoise Blin (Université Dublin – Présidente de l’association EuroCALL)
Are CALL affordances being realised? Analysing learner-computer and learner-learner interactions to improve CALL design – an activity theoretical approach

Catherine Caws (University of Victoria) & Marie-Josée Hamel (Université d’Ottawa)
From analysis to training: recycling interaction data into learning processes

Mathias Schulze (Waterloo University)
Language awareness and student engagement in corpus-based language learning

16h00 – 17h

Session d’affiches et de démonstrations /Poster and demo SESSION
avec PAUSE CAFÉ / with COFFEE BREAK
Pavillon Simard / Simard Hall (SMD 125)

Affiches/Posters:

Brandee Strickland - Sociolinguistics in the Language Classroom: Using Bakhtin’s Theories to Design and Evaluate Online 1

Chantal Giroux et Marion Vergues - Legoutdufrancais.org : blogue-magazine technopédagogique pour l’acquisition du français (FLE/S)

Iryna Kozlova - Online Pedagogy: Development of the Communicative Skills in Russian Online Courses

Laura Ambrosio et Krysten Connely - Enseignants FLS et technologies : besoins exprimés, besoins perçus

Ivan Lombardi - Upgrading Language Teachers: Language Educators, Techno-Educators, Edurectors?

Moonyoung Park - A Task-Based Needs Analysis for Mobile-Assisted Language Learning in College ESL Contexts

Elisa Cohen et Marie-Josée Hamel - Questionnaires to inform user tests in CALL

Kaitlin Fleming et Marie-Josée Hamel - Efficacité et efficience d’apprenants de FLS à l’utilisation d’un prototype de dictionnaire en ligne

Démos/Demos :

Richard Dabrowski - Comparison of Effectiveness of Computer-Graded vs. Instructor-Graded Homework Assignments in an Elem

Patrick Fahy - The Learn IT2teach Project: Research Results Halfway through the Project

Nicole BertrandProduits en ligne de l’École de la fonction publique du Canada

Marie-Josée Bourget - Visez juste!

Students from the DLS3101 - Webquests 2.0 projects

ATELIERS / WORKSHOPS
Pavillon Simard / Simard Hall

16h30 – 17h30

# 1 (SMD 322)
Laura Hermans & Jim Murphy
Synchronous and Asynchronous CEFR Professional Learning: A CASLT and VTC Partnership to Support Second Language Teachers

# 2 (SMD 324)
Nandini Sarma & col.
VidéoTech : une communauté de pratique pour l’enseignement multimédia du français langue seconde

# 3 (SMD 430)
Maria Begona
A look at Travel Experiences to Enhance Classroom Multimedia Use and Freire's Literacy Pedagogy

18h00 – 20h00

RÉCEPTION – 26 AVRIL / RECEPTION – APRIL 26

ENDROIT :
PAVILLON DESMARAIS, 55 AVENUE LAURIER EST, PIÈCE 12102

LOCATION :
DESMARAIS HALL, 55 LAURIER AVE. EAST, ROOM 12102

MOTS DE BIENVENUE / WELCOME :
Yves Herry, vice-recteur associé, SAEA / Associate Vice-President, TLSS

MUSIQUE/MUSIC :
JAZZ trio

VENDREDI 27 AVRIL 2012 / FRIDAY, APRIL 27, 2012

8h00-8h30

INSCRIPTION ET PETIT-DÉJEUNER / REGISTRATION and BREAKFAST
Foyer du rez-de-chaussée (LMX) / Main floor foyer (LMX)

SÉANCE PLÉNIÈRE / PLENARY SESSION (LMX 122)
 Interactive Session

8h30 – 9h40

OUVERTURE / OPENING:
Marie-Josée Hamel, Directrice, CCERBAL, Université d’Ottawa / Director, CCERBAL, University of Ottawa
&
Thomas Michelon, Conseiller culturel, Ambassade de France au Canada / Cultural counsellor, French Embassy in Canada
***
CONFÉRENCIER / SPEAKER :
François Mangenot (Université Grenoble III, France)
Les échanges en ligne comme secteur de pratiques et de recherches en ALAO : quelles problématiques, quelles évolutions ?

COMMUNICATIONS INDIVIDUELLES / INDIVIDUAL PAPERS

9h45 – 10h15

Kanstantsin Tsedryk (LMX 106)
Ranimer la grammaire dans un cours en ligne

Mishal H. Al Shammari & Ibrahim Al Balawi (LMX 122)
Factors Affecting Learners' Attitudes toward CALL
(ANNULÉ /CANCELLED)

Michel Laurier (LMX 121)
L’informatisation d’un test de langue seconde au niveau collégial

Sebastien Dubreil (LMX 124)
Telecollaboration as a Plurilingual, Multicultural Learning Environment

10h15 – 10h45

Morgan Le Thiec et Farida Mersali (LMX121)
Le CLIC en ligne pour l’apprentissage du français et l’intégration des immigrants au Canada : défis

Monique Bournot-Trites & Wendy Carr (LMX 124)
Benefits and Challenges of an M.Ed. Program Delivered in Mixed-Mode Delivery (face-to-face and online)

Adel Jebali & Davy Bigot (LMX 106)
La communication orale médiatisée par Skype en FLS

Fernanda Soler Urzua & Walci Cardoso (LMX 122)
Text-to-Speech Synthesizers as Input Enhancement: The L2 Acquisition of English

10h45 – 11h00

PAUSE CAFÉ – FOYER DU REZ-DE-CHAUSSÉE / COFFEE BREAK – MAIN FLOOR FOYER

11h00-
11h30

Rodine Eid & col. (LMX 121)
L’écriture dans l’enseignement des langues assisté par ordinateur : pratiques déclarées par les enseignants au regard de l’usage des TIC dans l’enseignement de l’écriture en français langue seconde ou étrangère en contexte universitaire

Martine Pellerin (LMX 106)
iPods and iPads put Language Learning into Young Students’ Hands

Stephen Bodnar & col. (LMX 122)
Exploring Learner Differences in a Speech-Interactive CALL System

Ulf Schuetze (LMX 124)
A Tool to Study Vocab: Does Usage Impact Outcome?

TABLE RONDE / ROUND TABLE #2 (LMX 122)
 Interactive Session

11h30 – 12h30

Organisateur invité / Invited Organizer :
Frédéric Nolin

Participants invités / Invited Participants :
Alain Erdmer, Lillian Patry, André Roux

Médiateur / Mediator :
Hilaire Lemoine, Université d’Ottawa

Enjeux et visions institutionnelles et politiques
Political and Institutional challenges and visions for CALL

(Présentation bilingue / Bilingual Presentation)

12h30 – 14h00

DÉJEUNER / LUNCH
ENDROIT / LOCATION : RESTAURANT JAZZY RESTAURANT
Centre universitaire / University Center

SYMPOSIUM #2 (LMX 122)
 Interactive Session

14h00 – 16h00

Online learning and exchanges
Apprentissage et échanges en ligne

Organisatrice invitée / Invited Organizer:
Aline Germain Rutherford,
(Middlebury College)
Transferring Language Immersion Pedagogy to an Online Environment: An Interesting Challenge


Participants invités / Invited participants:
Michael Power (Université Laval)
Towards a model of sustainable online learning

Ursula Strickler (Open University)
DOTS and More DOTS: Developing Online Teaching Skills

Joe Hopkins, via Skype (Open University, Catalogna )
Communities of Practices and Online Interaction in a Distance Learning Setting

Avec la participation de / With the participation of:
Carol A. Chapelle  & Elizabeth Murphy

Médiateur / Mediator :
Jérémie Séror (Université d’Ottawa)

16h00 – 16h15

PAUSE CAFÉ – FOYER DU REZ-DE-CHAUSSÉE / COFFEE BREAK – MAIN FLOOR FOYER

SÉANCE PLÉNIÈRE DE CLÔTURE / CLOSING PLENARY (LMX 122)
 Interactive Session

16h15 – 17h30

CLÔTURE / ENDING :
Marie-Josée Hamel, Directrice, CCERBAL, Université d’Ottawa / Director, CCERBAL, University of Ottawa
CONFÉRENCIÈRE / SPEAKER : Elisabeth Murphy (Memorial University)
New tools in an old trade: From theory to practice          

18h00  – 21h00

Soirée culturelle (pré-inscription)
Cultural evening (pre-registration required)

En caravane allons à la cabane !
Let’s all go to the sugar shack!

© University of Ottawa
For additional information, consult our list of contacts.
Last updated: 2012.04.26